Wysłany: Czw Kwi 15, 2010 23:21 Temat postu: Re: O holownikach.
"WIKTOR"
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 05.1951; A. B. Norrkopings Varv & Verkstadt, Norrkopings. [Szwecja]
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: 132
POJEMNOŚĆ: brutto - 138 RT; netto - RT.
WYMIARY:
długość – 26,30 m, szerokość – 7,05 m, zanurzenie - 3,70 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa; prod.: A. B. Norrkopings Varv & Verkstadt Norrkopings 1951r. nr 1312; moc:350 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ:10 w.; ZAŁOGA: 7 ludzi.
KADŁUB-stal.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SCJV.
ARMATOR
Zarząd Portu Gdańsk w Gdańsku.
PRZEBIEG SŁUŻBY
Wysłany: Czw Kwi 15, 2010 23:29 Temat postu: Re: O holownikach.
"TOMEK"
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 04.1952; A. B. Norrkopings Verf & Verkstadt, Norrkopings. [Szwecja]
POJEMNOŚĆ: brutto - 72 RT; netto – 0 RT.
WYMIARY:
długość – 20,16 m, szerokość - 6,05 m, zanurzenie - 3,20 m.
SILNIKI GŁÓWNE: 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa; prod.: A. B. Finnboda Verf, Stockholm 1952r; nr 1315; moc:225 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 9 w.; ZAŁOGA: 5 ludzi.
KADŁUB- stalowy.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SOJW
ARMATOR
Morski Port Handlowy w Gdańsku.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1952: TOMEK - Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia. Port Gdańsk. [PL]
1954: TOMEK - Zarząd Portu, Gdańsk.[PL]
1984: TOMEK - Morski Port Handlowy, Gdańsk. [PL]
1985: - wycofany.
1989: - złomowany.
Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 15 maja 2007 r.
Wysłany: Nie Kwi 18, 2010 9:36 Temat postu: Re: O holownikach.
Tak holownik "TYTAN" był parowcem, prawie całe życie spędził w Gdyni choć "narodził" się i "umarł w Gdańsku. Zdjęcie przedstawia "TYTANA" w Gdyni w 1938 r.
„TYTAN”
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1936; Danziger Werft, Danzig.
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: S 74
POJEMNOŚĆ: brutto 280 RT; netto 82 RT.
WYMIARY:
długość – 33,80 m, szerokość - 8,20 m, zanurzenie - 4,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa; prod.: Danziger Werft, Danzig 1936r.; moc: 800 KM
PRĘDKOŚĆ: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 10 w.; ZAŁOGA: 8 ludzi.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SPAP
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1936: TYTAN - Żegluga Polska S.A., Gdynia.[PL]
1939: TYTAN - Marynarka Wojenna. [PL]
29 sierpnia przydzielony w ramach mobilizacji Marynarce Wojennej. 5 września przydzielony ekipie minerskiej gdzie zatrudniony był przy holowaniu i topieniu statków celem zablokowania wejść do portu. W nocy z 12/13 września zatopiony w porcie gdyńskim w Basenie Nr 1 Marynarki Wojennej przez własną załogę, po zajęciu Gdyni wydobyty przez Niemców i odbudowany w stoczni Danziger Werft.
1940: ZOPPOT - Marineausrüstungstelle, Gotenhafen.[D]
wszedł w skład jednostek pomocniczych mających wziąść udział w operacji „Seelöwe” jak nazwano operację inwazji na Wlk. Brytanię, stacjonował w francuskim porcie Bolougne.
1941: ZOPPOT - Marinearsenal, Gotenhafen. [D]
służył jako jednostka transportowa bazy okrętów podwodnych oraz poligonu torpedowego.
1944: - 18 grudnia zatopiony podczas nalotu samolotów alianckich na Gdynię, podniesiony i przeholowany na teren byłych Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej.
1945: - holownik po wejściu oddziałów polskich stał na wodzie w przechyle około 10º na lewą burtę i miał powyginany pokład i burty. Przydzielony Rosjanom został prawdopodobnie celowo zatopiony w porcie aby uniemożliwić jego zabranie sowietom. Ostatecznie wymieniony za statek „Fortuna”, który władze polskie przekazały ZSRR.
1946: - wydobyty i odbudowany w Stoczni Nr 13 w Gdyni.
1948: TYTAN - Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej, Gdynia. [PL]
1950: TYTAN - Zarząd Portu Gdańsk - Gdynia. Port Gdynia. [PL]
1954: TYTAN - Zarząd Portu, Gdynia.[PL]
1978: - wycofany.
1980: - złomowany w Gdańsku.
Tytanstary (2).jpg
Ostatnio zmieniony przez Valdemaras dnia Sun Apr 18, 2010 9:45, liczba edycji: 1
Wysłany: Nie Kwi 18, 2010 21:21 Temat postu: Re: O holownikach.
Proszę bardzo a może masz jakieś fotki ?.
„HEROS”
TYP STATKU: holownik motorowy portowy
ROK BUDOWY: sierpień 1958
STOCZNIA: Schiffswertf Edgar Andre, Magdeburg [DDR]
POJEMNOŚĆ: brutto: 131; netto: 38 RT
WYMIARY:
długość: 29,02 m; szerokość: 6,52 m; zanurzenie: 2,73 m.
SILNIK GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typu 6 NVD48U; 6 cylindrowy prod. VEB. Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg; rok produkcji: 1957; moc: 400 KM
INNE DANE:
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 10 węzłów; ZAŁOGA: 5 do 7 osób.
KADŁUB: stal; POKŁAD: stal
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
SPLD
ARMATOR:
Morski Port Handlowy w Gdyni.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1958: HEROS - Zarzad Portu w Gdyni.[PL]
1984: HEROS - Morski Port Handlowy w Gdyni.[PL]
1990: - nie wykazywany.
Wysłany: Nie Kwi 18, 2010 23:14 Temat postu: Re: O holownikach.
Super fotki
„SOKÓŁ"
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1904; F. Schichau, Elbing. (Niemcy) nr bud. 715
POJEMNOŚĆ: brutto 22 RT; netto RT.
WYMIARY:
długość – 18,20 m, szerokość - 3,65 m, zanurzenie - 1,50 m.
SILNIKI GŁÓWNE: 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cyl.; prod.: F. Schichau, Elbing; moc: 100 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 8 w.; ZAŁOGA: 5 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1904: SPERBER - Königlische Hafenbau – Inspektion, Danzig – Neufahrwasser.
1921: SPERBER - Rada Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańsk, Danzig.
1928: - przebudowa.
1939.09: SPERBER - Hafenverwaltung, Danzig.
1945.03 - zatopiony w porcie gdańskim, wydobyty we wrześniu przez ekipy Głównego Urzędu Morskiego i skierowany do remontu w ówczesnej Stoczni Nr 2 W Gdańsku.
1946.06: SOKÓŁ - Główny Urząd Morski w Gdańsku.
1948: SOKÓŁ - Gdański Urząd Morski w Gdańsku.
1950: STASIA - Zarząd Portu Gdańsk – Gdynia. Port w Gdańsku.
1954: SZYMEK - Zarząd Portu Gdańsk w Gdańsku.
1964: - wycofany.
1965: - złomowany.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi
zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną
lub cywilną.