Autor |
Wiadomość |
se
VIP
Dołączył: Śro Lis 10, 2004 22:29 Posty: 1293 Skąd: Nowy Port
|
Wysłany: Nie Kwi 18, 2010 23:56 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
Wspaniale wręcz
Jak widzę, masz naprawdę wiedzę (dostęp?) do dokumentacji.
Ale muszę co nieco sprostować w Twoim opisie.
Kod: | 1950: STASIA - Zarząd Portu Gdańsk – Gdynia. Port w Gdańsku.
1954: SZYMEK - Zarząd Portu Gdańsk w Gdańsku. |
Holownik STASIA- Zarząd Portu Gdańsk ( już nie Gdynia,) do 31.12.1955r.
Holownik SZYMEK- Zarząd Portu Gdańsk od 01.01.1956r., aż do złomowania.
Wtedy kierownikiem WUŻ-u był pan Polaszek.
Takie dane posiadam z wpisu w Książeczce Żeglarskiej. _________________ >> Kraju POLAN, powstań z kolan ! <<
*** 13 lat KONKORDATu= ZDRADA *** |
|
|
|
|
akalinowski
Stały bywalec
Wiek: 72 Dołączył: Czw Sie 06, 2009 17:48 Posty: 86 Skąd: brzezno-czestochowa
|
Wysłany: Pon Kwi 19, 2010 4:58 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
Przykro mi jest lecz moje zdjęcia poprostu gdzieś zagineły podczas moich przeprowadzek.A trochę tego było. |
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Pon Kwi 19, 2010 22:47 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
Dziękuję Czy mam dostęp do dokumentacji nie raczej nie tylko częściowo gdyż w czasach PRL-u sporo tego bezmyślnie poniszczono bo były tajne Ponieważ z zawodu jestem nawigatorem zresztą do dziś związany jestem z firmą armatorską zbierałem materiały od 1976 roku wspomnienia ludzi których już nie ma. Np. Ciechanowski chyba Zbigniew. Jestem też współredaktorem strony www żegluga śródlądowa wczoraj dziś i jutro [zapraszam] a także autorem iluś tam artykułów w dawnym Morzu i dziś w Morzach Statkach Okrętach i innych periodykach. To tak trochę o sobie. Dziękuję za sprostowania od siebie dodam że 1.01. 1950 roku decyzją Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 4.10. 1949 r. powołano Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia. [ZPGG]. Natomiast w styczniu 1954 utworzono Centralny Zarząd Portów w Wwie i utworzono dwa osobne przedsiębiorstwa Zarząd Portu Gdańsk i Zarząd Portu Gdynia. |
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Pon Kwi 19, 2010 23:11 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
A tu zdjęcie "TURA". Widać przebudowę Zakrętu Pięciu Gwizdków.
|
|
|
|
|
akalinowski
Stały bywalec
Wiek: 72 Dołączył: Czw Sie 06, 2009 17:48 Posty: 86 Skąd: brzezno-czestochowa
|
Wysłany: Sob Kwi 24, 2010 10:20 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
Valdemaras jeżeli masz coś jeszcze to dawaj.To jest historia naszych młodzieńczych lat. |
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Sob Kwi 24, 2010 20:19 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
„ŻBIK”
TYP STATKU: holownik portowy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1938; Nordwerft Koser & Mayer, Hamburg.
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: 713
POJEMNOŚĆ: brutto - 147 RT; netto RT.
WYMIARY:
długość – 26,40 m, szerokość - 7,12 m, zanurzenie – 3,30 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typ. MAK6 6 cylindrowy; prod.: Diesel Werke, Kiel 1937r.;
nr 5652; moc:450 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ:10 w.; ZAŁOGA: 7 ludzi
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SOJU
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1938: ADLER - Kriegsmarine Werft, Wilhelmshaven.[D]
1945.VI: ADLER - War Shipping Administration, Lübeck. [US]
1945.X: ADLER - Główny Urząd Morski, Gdańsk. [US]
remont w ówczesnej Stoczni Nr 1 w Gdańsku.
1946: ŻBIK - Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej, Gdynia.Port Gdańsk. [PL]
1950: ŻBIK - Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia. Port Gdańsk.[PL]
1954: ŻBIK - Zarząd Portu, Gdańsk. [PL]
1973: - wycofany.
1974: - złomowany.
Holownik dzierżawiony od Stanów Zjednoczonych do obsługi amerykańskich statków zawijających do Gdańska z darami UNRRA. W obawie przed zarekwirowaniem przez Rosjan pływał pod banderą USA.
Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 13 stycznia 2007 r.
Na zdjęciu "Żbik" wprowadza do portu powracający do Polski statek "Sobieski".
|
|
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Sob Kwi 24, 2010 20:57 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
A teraz coś współczesnego
„PANDA”
TYP STATKU: holownik motorowy portowy
ROK BUDOWY: marzec 1984
STOCZNIA: Gdyńska Stocznia Remontowa “Nauta” w Gdyni.
NUMER BUDOWY: H900/5
POJEMNOŚĆ: brutto: 114; netto: RT
WYMIARY:
długość: 22,55 m; szerokość: 6,81 m; zanurzenie: 3,01 m.
SILNIK GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typu 6AL25/30; 6 cylindrowy prod. Zakłady Przemysłu Maszynowego H.Cegielski, Poznań; moc: 935 KM
INNE DANE:
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 węzłów; ZAŁOGA: 5 do 7 osób.
KADŁUB: stal; POKŁAD: stal
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
ARMATOR:
Gdańska Stocznia Remontowa w Gdańsku.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SPG 2118
PRZEBIEG SŁUŻBY
1985: PANDA - Gdańska Stocznia Remontowa w Gdańsku.
1981.XI: - Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku.
1981.XII: - Gdańska Stocznia Remontowa w Gdańsku.
1989.V: - Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku
2001: - Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego S.A.,Gdańsk.
2010: - w eksploatacji.
|
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Sob Kwi 24, 2010 21:30 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
„KONRAD”
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1950; Alphen, Rijn. [Holandia]
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY:
POJEMNIOŚĆ: brutto - 160 RT; netto RT.
WYMIARY:
długość – 25,98 m, szerokość – 6,84 m, zanurzenie – 3,53 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 4 cyl. systemu Christiansen & Meyer; prod.:
Droogdock, Amsterdam 1950r.; nr 55; moc: 510 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 9 w.; ZAŁOGA: 7 ludzi.
KADŁUB: stalowy; POKŁAD: stalowy.
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY: SPCX
ARMATOR
Zarząd Portu Gdańsk w Gdańsku.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1951: KONRAD - Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych w
Gdańsku. [PL]
1963: KONRAD - Zarząd Portu, Gdańsk. [PL]
1975; - wycofany.
1976: - sprzedany na złom za granicę.
|
|
|
|
|
janek80
Nowy na forum
Wiek: 43 Dołączył: Pon Maj 10, 2010 17:00 Posty: 1 Skąd: sopot
|
Wysłany: Pon Maj 10, 2010 17:26 Temat postu: O holownikach |
|
|
Jeśli chodzi o holownik Lew to mój dziadek na nim pływał. Zatonoł Lew szczeciński nie nasz- tak mówi mama. Dziadek był pierwszym mechanikiem a ja dzisiaj pływam na ro-ro pracuje w maszynie i bardzo chciałbym pracować na holownikach. Szkoda ze mu sie umarło może by mi cos doradził |
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Czw Maj 13, 2010 22:03 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
Niestety mówi żle zatonął jako TUR po wydobyciu pływał jako LEW a w 1977 roku przekazany z Gdańska do Szczecina. |
|
|
|
|
Kamil_LG
Aktywny Forumowicz
Wiek: 34 Dołączył: Czw Sie 24, 2006 21:50 Posty: 219 Skąd: Nowy Port/Zabornia
|
|
|
|
|
krzysiekj
Nowy na forum
Wiek: 72 Dołączył: Czw Kwi 07, 2011 19:55 Posty: 1 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw Kwi 07, 2011 20:04 Temat postu: polskie holowniki |
|
|
Próbuję uporządkować swoje informacje o polskich holownikach, w zasadzie tych zbudowanych w Polsce po II wojnie. "Cobra" podaje jakoby Bóbr i Słoń zostały zbudowane w Gdańsku, ale według "Oceanii.pl" zostały one zbudowane w byłym ZSRR kto ma rację?
Pozdrowienia dla Gdańszczan z Krakowa |
|
|
|
|
Henio
VIP
Wiek: 66 Dołączył: Nie Mar 18, 2007 9:43 Posty: 3521 Skąd: Nowy Port
|
Wysłany: Pią Kwi 08, 2011 2:47 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
To są holowniki radzieckie . |
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Sob Cze 22, 2013 21:39 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
Holowniki te zbudowano w dawnym Leningradzie, konkretnie w stoczni Petrozavod. |
|
|
|
|
Valdemaras
Zaglądajacy
Wiek: 70 Dołączył: Sob Kwi 10, 2010 8:19 Posty: 24 Skąd: Gdańsk-Przeróbka
|
Wysłany: Sob Cze 22, 2013 21:44 Temat postu: Re: O holownikach. |
|
|
A tu z kolei holownik JACEK. Należący do Stoczni Gdańskiej.
|
|
|
|
|
|